JEDNOCESTNÉ LOŽISKO
JEDNOCESTNÉ LOŽISKO
Zařízení zabraňuje zpětnému chodu
Zařízení zabraňující zpětnému chodu nahrazují volnoběžné spojky a pojistná zařízení. Používají se do maximálního kroutícího momentu 300 kNm při nesouososti hřídele s vnějšími částmi až 0,8 mm. Tvarová tělíska, která jsou umístěna mezi vnějším a vnitřním kroužkem vytvoří při zpětném chodu sevření, které vede ke zvýšení brzdné tuhosti během zablokování celého systému. Toto má příznivý vliv na dynamické charakteristiky celého systému v počáteční fázi blokování. Hlavní použití těchto zařízení se očekává především u poháněcích stanic pásových dopravníků používaných v úklonech. Použité mohou být taktéž jak u hřeblových dopravníků, tak u všech dalších typů kde je potřeba zabránit zpětnému chodu dopravníků. Tato ložiska mohou být také použita jako zátěžné spojky.
Použitím tohoto zařízení (jednocestného ložiska) se konstrukce stává tužší s minimálními náklady na provoz zařízení. Vnitřní kroužek jednocestného ložiska s vnější drážkou pro brzdu je lisovaný na konec hřídele převodovky, zatímco vnější kroužek je opatřen spojením s tělesem převodovky buď přímo nebo přes přírubu.
Použitím tohoto zařízení (jednocestného ložiska) se konstrukce stává tužší s minimálními náklady na provoz zařízení. Vnitřní kroužek jednocestného ložiska s vnější drážkou pro brzdu je lisovaný na konec hřídele převodovky, zatímco vnější kroužek je opatřen spojením s tělesem převodovky buď přímo nebo přes přírubu.
Během provozu, při otáčení hřídele, dochází k rozkývání tělísek směrem k vnější drážce jednocestného ložiska z důvodu odstředivé síly a to vede k natočení tělísek brzdy, bez kontaktu s drážkou. Zapínání a vypínání, stejně jako krátká používaná doba a četnost nemá vliv na opotřebení, protože je jednocestné ložisko mazáno olejem z převodovky. Brzdná tělíska jsou prakticky bez kontaktu s kovovými součástmi zejména při nízkých rychlostech.
Výhody jednocestných ložisek
- velmi jednoduchá konstrukce
- minimální nároky na prostor v konstrukci stroje při maximální tuhosti
- téměř žádné opotřebení - odpadá údržba zařízení
- zajištěna tuhost konstrukce
- možnosti použití i v prostředí s velkými teplotními rozdíly
- přizpůsobitelnost k velkým hřídelovým výchylkám v ložisku
Speciální konstrukce tvaru brzdného tělíska je důležitá pro rozběh zařízení. Vnější odvod má poloměr rb v dotykové ploše s vnitřním poloměrem konstrukce, které jsou soustředěné s vnitřními brzdnými tělísky o poloměru rj. Tento tvar přenáší odstředivou sílu, která působí na brzdná tělíska a přenáší se až na konstrukci ložiska, přičemž ve stejný okamžik je umožněno otáčení brzdných tělísek. Otáčení způsobené odstředivou silou je omezeno narážkou, která je na obvodu a také působí na vnitřní poloměr konstrukce kroužků, při skloněných brzdných tělíscích v uvolněné pozici.